سقفهای نوین بتنی با تیر دوطرفه skydome

سقفهای نوین بتنی با تیر دوطرفه skydome

روش استفاده از قالب های مخصوص پلی اتیلن skydome در اجرای سقفها و سازه های بتنی با تیر دوطرفه

در ادامه سلسه مقاله های قالب بندی به روشهای نوین و قالب های جدید پلی اتیلن در این مقاله نگاهی گذرا به نحوه اجرا،معایب و مزایای سقفهای با تیر دوطرفه(waffle )داریم . کاربرد این سقفها در سازه های بتنی و فلزی و دهانه های آزاد با طول بیش از 7.5 متر، بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است.

به طور معمول برای ایجاد دهانه های آزاد بلند در ساختمانها و ایجاد فضای باز جهت پیاده سازی معماری بهتر و نورگیر بدرون فضاها، حذف ستونها یکی از اولین گزینه ها است در ضمن حذف آویز پوترهای بتنی ( کم کردن ارتفاع پوتر بتنی)از اهمیت فوق العاده ای در ایجاد فضای مناسب در جهت ارتفاع و بلندی سقفهای مسکونی و نهایتا ایجاد فضای مناسب بین کف و سقف را ایجاد مینماید.

صرفه جویی در هزینه های اجرای سقف

الف) صرفه جویی در هزینه اجرای قالب بندی این نوع سقف که به دلیل سبک بودن براحتی برروی تیرهای چوبی 20 سانتی سوار شده و سرعت بالایی در اجرا دارااست.

ب) به دلیل تحمل بارهای زیاد در هزینه های اجرای سقف (میلگرد و بتن) مخصوصاٌ در دهانه های آزاد بلند صرفه جویی فوق العاده ای برای سازندگان دارند .

2- ایجاد فضاهای مناسب افقی و عمودی

الف) از نظر ارتفاع حذف آویزها (کم کردن ارتفاع پوترها) هم نور دهی فضاهای داخلی را تامین می نماید و هم ارتفاع مناسب را در اختیار ساکنین قرار می دهد.

ب) در فضاهای افقی استفاده از این نوع سقف امکان تغییر تیغه بندی های داخلی و نیز استفاده از ستونهای کمتر با ضخامت کم را در سازه فراهم می آورد.

3- سبک بودن قطعات موجب بالا رفتن ایمنی کارگران می گردد در ضمن سرعت اجرای سقفها بسیار بالاست و نیاز به هیچگونه ساپورت یا وسایل اضافی برای نگه داشتن قالب ها سرجای خود نداشته و کاملاً خود ایستاست. شکل خاص قالب ها باعث می شود به راحتی پس از اجرا از بتن جدا شوند.

ج)ایجاد دهانه های بزرگ و ضخامت کم سقف باعث صرفه جویی اقتصادی در متر مربع اجرا می شود. و نیز در ساختمانهای بلند موجب کاهش ارتفاع کل سازه می گردد

در بسیاری از سازه های بتنی امکان استفاده به صورت نمایان را داراست و کلیه هزینه های اجرای سقف کاذب را حذف می کند مانند پارکینگ ها و فضاهای اداری و بیمارستانها و مدارس و مراکز آموزش عالی و …

4- عدم نیاز به روغن قالب بندی (بتن به پلاستیک نمی چسبد) باعث می شود کفیت اجرای پروژه بالا رفته و هیچگاه آرماتورها به روغن آغشته نگردند.

5- این قالبها قابلیت استفاده مکرر دارند و می توان آنها را حداقل 100 بار در قالب بندی مورد استفاده قرار داد.

6- به علت سبکی فوق العاده جابجایی آن بسیار راحت است و در صورت قطع برق یا عدم پشتیبانی تاور امکان استفاده دارند. (یک کارگر ساده به راحتی چند قالب را می تواند جابجا کند.)

7- این قالبها به راحتی داخل یکدیگر رفته و فضای بسیار محدودی برای انبار و ذخیره سازی نیاز دارند.

8- به دلیل استفاده از مواد درجه یک و مرغوب پلی اتیلن این قالبها قابل بازیافت بوده و قالبهای فرسوده نیز دارای ارزش مالی می باشند.

9- به علت انعطاف پذیر بودن این نوع قالب ضخامت سقف از 25 تا 55 سانتی متر و عرض تیرها از 12 تا 20 سانتی متر با قطعات مجزا قابل طراحی است و دست مهندسان محاسب را برای ایجاد فضاهای بزرگ در سازه و حذف ستونها باز می گذارد.

10- امکان حذف پوترها صرفه جویی قابل توجهی به دنبال داشته و این سیستم را می توان در دهانه های آزاد بسیار بلند به همراه سیستم های پس کشیده نیز استفاده کرد.

11- یک نوع خاص از این قالب را به راحتی می توان برروی قالبهای تخت دال نیز با پایه های مخصوص استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.