سقف های نوین بتنی اسکایرال skyrail

سقف های نوین بتنی اسکایرال skyrail

برترین سقف های نوین بتنی اسکایرال skyrail

با توجه به سرعت رشد فناوری در عرصه های مختلف از جمله ساختمان سازی هر روز شاهد نوآوریها و خلاقیت هایی در ترکیب مصالح ، استفاده از ابزار آلات و تکنیک های نوین می باشیم .بدلیل مزایای بسیار زیاد بتن ،ساختماهای بتنی قسمت اعظم سازه های بلند و خاص رادر جهان به خود اختصاص داده اند . فناوری استفاده از قالب های مختلف برای ایجاد سازه های بتنی هر روز دچار تغییرات و نو آوریهایی در جهت اجرای سریع و بهینه سازه های بتنی شده است .

معایب روش های اجرای سنتی سقف های بتنی

در روشهای سنتی اجرای سقفهای بتنی از تیرچه جهت تحمل بار ، بلوک با جنس های مختلف ( سیمانی ، سفالی و پلی استایرن ) جهت قالب بتن دال ونیز یک دال بتنی در سطح رویی سقف استفاده میشود که معایب آن به شرح زیر است :

ساخت تیرچه که خود شامل سه بخش عمده است :

طراحی تیرچه : در تولید تیرچه های کرومیت که قسمت عمده ای از سقف سازه های فعلی را تشکیل می دهند در بسیاری از موارد بدلیل سختی و زمانبر بوده محاسبات ، طراحی و محاسبه به صورت ناقص انجام می گردد،که نتیجه ای جز به هدر دادن مصالح و از بین بردن منابع ملی ندارد و در آینده نزدیک آثار مخرب آن نمود پیدا می کند ( در موارد خاص سقف سازه های نوساز نیز تحمل بار واقعی راندارد ) .

تولید تیرچه : تولید تیرچه توسط افراد غیر متخصص و بطور کاملا سنتی انجام می گردد که عملا امکان نظارت صحیح نیز وجود ندارد یا به سختی امکان پذیر است .

مصالح تولید تیرچه : در این بخش نیز بدلیل ورود افراد غیر متخصص و سود جو، استفاده از مصالح بسیار نامرغوب و عدم تطابق با استانداردهای موجود باعث ارائه محصولات کاملا بی کیفیت به بازار مسکن و استفاده آنها در انواع سقفهای بتنی می شود .

بلوک :

تولید بلوک هایی باوزن بسیار زیاد که با هزینه بسیار تولید شده و در حجم بسیار بالایی منابع انرژی فسیلی کشور رانیز مصرف می کنند .نیاز به هزینه حمل و نقل فراوان داشته و در برخی موارد (از قبیل آزاد سازی نرخ حامل های انرژی) سرعت اجرای پروژه هارا به صفر می رسانند .استفاده از آنها با پرت بسیار بالا در بارگیری حمل و تخلیه همراه است و در مواردی که ابعاد خاص مورد نیاز باشد، وجود خرده بلوکه ها خود معضل بزرگی در اجرای تمیز و پاکیزه سقفهای بتنی بوجود می آورد . از نظر ایمنی شکستن و پرتاب شده انها مخصوصادر ساختمانهای بلند مرتبه گاهی اوقات خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را ببار می آورد .و بلاخره حمل ونقل آنها به طبقات و قسمتهای مختلف سازه کاری سخت و پر هزینه میباشد .

بتن :

اجرای بتن در سقفهای سنتی مسائلی را بوجود می آورد که قالبا با اینکه کاملا غیر اصولی و غیر فنی میباشند اما بدلیل محدودیت های اجرایی متاسفانه از آنها چشم پوشی می گردد .از قبیل اجرا نشدن دقیق اندازه عرضی چاله بتنی در سقفهای کرومیت ( پیش روی بیش از اندازه بلوک سفال یا پلی استایرن در جان تیرچه و کم شده حداقل اندازه مورد نیاز چاله بتنی ).

کیفیت پایین بتن دال بدلیل جذب آب بالای بلوکه های سفال و سیمانی و نیز پر شدن بلوک های ته پر نشده با بتن دال و به تبع آن سنگین شدن وزن سقف، همگن نبودن اجزای سازه ای سقف ( تیرچه فلزی ، بلوک سفال یا پلی استایره و بتن ) که در برخی موارد از تحمل بارهای اجرایی توسط دو جزء سازه جلوگیری نموده و هر کدام به تنهایی عمل میکند و در نتیجه نمی توانند بار مورد نیاز طراحی را تحمل نمایند .

عدم رعایت موارد ایین نامه ای از قبیل اجرای صحیح قالب بندی سر تیرچه و غوطه ور شدن کش ها در بتن و ایجاد یک تیر بتنی باهسته فلزی که بتواند فشار و کشش را همزمان تحمل نماید .

جوشکاری :

استفاده از تیرچه در اجرای سقفای سنتی موجب می گردد به کلیه وسائل و تجهیزات حمل ، نصب ، جوشکاری و برش تیرچه در پروژه نیاز باشد که هر کدام از این موارد خود باعث کندی روند اجرایی ونیز تحمیل هزینه های سنگین به پروژه می گردد .

حمل ونقل و نصب تیرچه وبلوک :

استفاده از تاور کرین یا جرثقیل مناسب ، اجرادر محل های صعب العبور و بلند ، جاگذاری و نصب تیرچه و آسیب زدن به آرماتور بندی انجام شده پوتر ها و دوباره کاری ها ، کنترل محل نصب دقیق تیرچه ها ( در مواردی که با چند تیپ مختلف تیرچه در پروژه سرو کارداریم ) و…. همه و همه زمان اجرای کار و هزینه های راباز هم بالاتر می برند .

 

روش استفاده از قالب های خاص پلی اتیلن skyrail در ساخت و اجرای سقفهای بتنی با تیر یکطرفه :

بطور کلی در این روش کلیه مصالح ساخت وساز تیرچه حذف می گردد و فقط با یک روش قالب بندی ساده و سریع قالب کل سقف بسته می شود و پس از آرماتوربندی لازم عملیات بتن ریزی انجام می گیرد .کلیه عملیات مربوط به طراحی ، ساخت و نظارت بر تولید صحیح تیرچه از مراحل اجرای سقف حذف می گردد .

این روش نیازی به خرید و حمل بلوک ندارد و کلیه مراحل خرید ، حمل ونقل و جابجایی بلوک در کارگاه بعلاوه پرت مربوطه و نیز انتظار برای رسیدن محموله بلوک در مناطق خاص نیز حذف می گردد .ضمنا در ابعاد ملی نیز دیگر نیازی به مصرف منابع تجدید ناپذیر سوخت های فسیلی نمی باشد .وزن سقف به دلیل استفاده نکردن از بلوک سبک شده و در نهایت در کم کردن وزن سازه تاثیر بسزایی خواهد داشت که در ساختمانهای مرتفع تاثیر آن دو چندان خواهد شد . امکان رعایت تمامی موارد ایین نامه ای از قبیل اجرای صحیح ریپها ، اجرای کامل تیرهای مرکب بتن و فلز در انتهای تیرها ی فرعی و نیز اجرای دقیق محل داکت ها و بازشوها به راحتی و باکیفیت بسیار بالا امکان پذیر می باشد .بدلیل حذف بلوکه و عدم وجود خرده بلوک کلیه مقاطع طبق نقشه و محاسبات بطور واقعی اجراشده و سقف کاملا یکپارچه و همگن می باشد .

در مرحله بتن ریزی و اجرای بتن بدلیل سیستم مناسب قالب بندی امکان جریان یافتن بتن داخل خلل و فرج سقف نبوده و وزن واقعی دقیقا مساوی وزن محاسباتی می باشد .بدلیل حذف مصالح ناهمگن یکپارچگی کامل سقف که تماما بتنی میباشد مشهود بوده و در صورت نگهداری مناسب بتن سطح رویی و زیرین بتن کاملا مستحکم ، خالی از خلل و فرج و ناخالصی میباشد . چاله بتنی بادال بتنی کاملا ترکیب شده و امکان انتقال و توزیع بسیار مناسب نیروها در بدنه سقف و نهایتا انتقال نیروها به ستونها به خوبی فراهم می گردد . بعلت یکسان بودن مقاطع و همشکل بودن آنها توزیع نیروها بسیار خوب انجام شده و تمرکز تنش داخل سقف بتنی به حداقل می رسد .

مطابقت شکل اجرایی سقف با آیین نامه های موجود در ایران براحتی امکان پذیر بوده به نحوی که براحتی می توان از جداول و نشریات سازمان برنامه وبودجه برای انتخاب نوع میلگردها در طراحی سقف استفاده نمود .

بدلیل سبک بودن کلیه قالبها سطح ایمنی کارگران در کارگاه افزایش یافته و ریسک حاصل از حوادث کارگاهی کاهش می یابد.

بدلیل عدم چسبندگی قالب ها نیازی به استفاده از مواد جداساز ( روغن قالب بندی ) نمی باشد و کلیه مقاطع میلگردها ی داخل سقف بدون هیچگونه اغشتگی به روغن اجرا شده و با بتن بطور کامل عمل می نمایند .

قیمت سقف در مقایسه با سقفهای سنتی بسیار کاهش یافته و موجب کاهش هزینه های کلی اجرای سقف می گردد . حداقل صرفه جویی در هزینه های اجرای سقف 25 درصد می باشد که در صورت استفاده از بهینه ترین نوع قالب این میزان تا 35 درصد قابل افزایش است .

بدلیل اینکه قالب ها در ابعاد مختلف ساخته می شوند برای هر نوع ساختمان با دهانه های مختلف می توان براحتی از خاصیت انعطاف پذیری قالب بندی سود برد .

عدم نیاز به برق درکارگاه یکی دیگر از مزایای اجرای این نوع سقف می باشد که در نوع خود منحصر به فرد است و کلیه مراحل جوشکاری نیز در اجرای این سقفها حذف می گردد .

هیچگونه حمل و نقلی در شیوه اجرای سقف بجز جابجایی میلگرد ، بتن وقالب وجود ندارد و قطعات سبک نامبرده شده نیز هم بصورت دستی و هم بوسیله بالابرهای سبک ساختمانی قابل جابجایی هستند به نحوی که حتی می توان 5 متر مربع قالب مخصوص اجرای این سقف را براحتی بصورت دستی به هر نقطه از پروژه حمل نمود . حذف تاور کرین در بسیاری از پروژه ها از قسمت اجرای سازه باعث صرفه جویی بسیار خوبی در هزینه های پروژه می گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.