سقف های نوین بتنی دو محوره nautilus

 قالب های مخصوص پلی اتیلن nautilus در اجرای سقفها و سازه های بتنی دومحوره

در ادامه سلسه مقاله های قالب بندی به روشهای نوین و قالب های جدید پلی اتیلن در این مقاله نگاهی گذرا به نحوه اجرا،معایب و مزایای سقفهای دو محوره داریم . کاربرد این سقفها در سازه های بتنی و دهانه های آزاد با طول بیش از 7.5 متر، بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است.از دیر باز استفاده از مصالح سبک در سقفهای بتنی رایج بوده و این نوع مصالح معمولا فضاهای خالی در ابعاد مختلف در میان دال بتنی ایجاد می نمودند. اکنون با توسعه علم مواد استفاده از انواع پلاستیک (پلی اتیلن) در ایجاد این نوع فضاهای خالی به راحتی امکان پذیر شده است.

به طور معمول برای ایجاد دهانه های آزاد بلند در ساختمانها و ایجاد فضای باز جهت پیاده سازی معماری بهتر و نورگیر بودن فضاها، حذف ستونها یکی از اولین گزینه ها است در این شیوه به دلیل سبک بودن سقف و توانایی تحمل بار زیاد امکان ایجاد دهانه های بزرگ تا 20 متر امکان پذیرمی باشد.

ارتفاع مناسب سقف در ساختمانهای مسکونی و سایر ساختمانهای عمومی باکم کردن عناصر سازه ای از قبیل پوترها و آویزها میسر شده است و در نهایت سطح زیرین مسطحی را برای سقف ایجاد می کند که نیازی به سقف کاذب ندارد.

یکپارچه بودن سقف دوبل وسبکی سقف این شیوه اجرا را برای انواع ساختمانهای عمومی از قبیل بیمارستانها و مدارس و مجتمع های تجاری و صنعتی ایده ال نموده است. ضمنا در مقایسه با سیستم های پیشرفته تر مثل سیستم پس کشیده یا پیش تنیده ، به مراتب از قیمت کمتری برخوردار می باشد.

صرفه جویی در هزینه های اجرای سقف

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

الف) کاهش وزن این نوع سقف تا حدود 40 دزصد باعث کاهش هزینه های مصالح مصرفی و همچنین کاهش بار وارد بر فونداسین و درنتیجه آن کاهش عرض ستونها میشود.

ب) سرعت اجرای این سقف به دلیل اتصالات ساده و نوارهای اسپیسر و پایه های مخروطی شکل بسیار بالا ست که در نهایت هزینه های پروژه را پایین می اورد .

ج) دهانه های بزرگ ،ستونهای کمتر ، تیرهای راست گوشه و حذف شدن آویزها باعث کاهش هزینه های مربوط به مصرف بتن ومیلگرد می شود.

2- ایجاد فضاهای مناسب افقی و عمودی

الف) از نظر ارتفاع حذف آویزها (کم کردن ارتفاع پوترها)و عدم نیاز به سقف کاذب هم نور دهی فضاهای داخلی را تامین می نماید و هم ارتفاع مناسب را در اختیار ساکنین قرار می دهد.

ب) در فضاهای افقی استفاده از این نوع سقف امکان تغییر تیغه بندی های داخلی و نیز استفاده از ستونهای کمتر با ضخامت کم را در سازه فراهم می آورد.

ج)ایجاد دهانه های بزرگ و ضخامت کم سقف باعث صرفه جویی اقتصادی در متر مربع اجرا می شود. و نیز در ساختمانهای بلند موجب کاهش ارتفاع کل سازه می گردد.

 

در بسیاری از سازه های بتنی امکان استفاده به صورت نمایان را داراست و کلیه هزینه های اجرای سقف کاذب را حذف می کند مانند پارکینگ ها و فضاهای اداری و بیمارستانها و مدارس و مراکز آموزش عالی و …

3- وزن هر قالب در حدود 1.2 کیلوگرم میباشد ،سبک بودن قطعات موجب بالا رفتن ایمنی کارگران می گردد در ضمن سرعت اجرای سقفها بسیار بالاست و پس از اجرای زیربندی اولیه و قراردادن شبکه میلگرد پایین قالبها به راحتی نصب میشوند. این سیستم  کاملاً خود ایستاست .

4- به علت سبکی فوق العاده جابجایی آن بسیار راحت است و در صورت قطع برق یا عدم پشتیبانی تاور امکان استفاده دارند. (یک کارگر ساده به راحتی چند قالب را می تواند جابجا کند.)

5- این قالبها به راحتی داخل یکدیگر رفته و فضای بسیار محدودی برای انبار و ذخیره سازی نیاز دارند.

6- به علت انعطاف پذیر بودن این نوع قالب ضخامت سقف از 25 تا 58 سانتی متر و عرض تیرها از 12 تا 20 سانتی متر با قطعات مجزا قابل طراحی است و دست مهندسان محاسب را برای ایجاد فضاهای بزرگ در سازه و حذف ستونها باز می گذارد.

7- امکان حذف پوترها صرفه جویی قابل توجهی به دنبال داشته و این سیستم را می توان در دهانه های آزاد بسیار بلند به همراه سیستم های پس کشیده نیز استفاده کرد.

8- به دلیل استفاده از دال بتنی دوبل و تیرهای دو طرفه ، مقاومت این سیستم در برابر زلزله بسیار بالاست و لرزش در این سقف بسیار کم است  وعلاوه بر این تیر یا آویزی در این سقف وجود ندارد که در زمان زلزله باعث گسیخته شدن سقف گردد.

9- به دلیل صندوقچه های هوا در بین دو محور سقف ، این سقف عایق خوبی در برابر انتقال صدا و حرارت می باشد.در نتیجه این سقف برای مدارس ، بیمارستان ها ، تالار ها ، پارکینگ ها  و… مقرون به صرفه و مناسب است.

10-انعطاف پذیری  در طراحی معماری این سقف علاوه بر ایجاد سطوح باز و دهانه های بزرگ این شیوه اجرای سقف را برای بازسازی ها نیز مناسب و ایده آل نموده است.

11-قالبها از جنس پلی پروپیلن قابل بازیافت ساخته شده اند و با تمام سیستم های قالب بندی سقف از روشهای سنتی تا روشهای جدید سازگارند.

12-به دلیل متصل بودن اسپیسرها و پایه ها به قالب اصلی ، جزییات اجرا و هزینه های مربوط به آن کاهش می یابد و و میزان پوششهای لازم بتن و همچنین راستای صحیح قالبها را تضمین میکند.

13-این قلبها به راحتی قابل پا گذاشتن هستند، کارگران با اطمینان می توانند بر روی سطح آن راه بروند.

14-در سقف با قالب دوبل اتصالات به گونه ای است که در طی بتن ریزی میتوان به عدم نفوذ بتن به داخل قالب اطمینان داشت.

15-بتن ریزی در این سقف طی دو مرحله انجام می شود : لایه اول پایه های مخروطی و بخشی از لبه بیرونی را پوشش میدهد و بعد از گیرش مختصر بتن ،کل سقف بتن ریزی میگردد.و یک سقف سبک و توخالی با بتن مسلح را ایجاد میکند.

،کاهش بار وارد بر فونداسیون و کاهش عرض ستون ها میشود.      (deformation 16-وزن کم سقف باعث کاهش تغییر شکلها(

17- صندوقچه های هوا با بتن یکپارچه می شوند و فضاهای تهی را در بین شبکه منظمی از تیرهای راست گوشه  متعامد ایجاد می کنند.این تکنیک سقفی را باسطح زیرین صاف ایجاد میکند که برپایی آن ساده و سریع انجام میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.