برتریهای قالب های نوین پلاستیکی مدولار

برتریهای قالب های نوین پلاستیکی مدولار -اجرای انواع مقاطع بتنی طرح دار و ساده بصورت نمایان

امروزه روشهای نوین علم مهندسی بستری جهت اجرای بهینه ، اقتصادی و سریع پروژه های عمرانی فراهم آورده است. روشهای متعدد مدیریت پروژه ، مهندسی ارزش و مدیریت ساخت و اجرا ، بر این باورندکه شناسایی دقیق و مو شکافانه محیط پروژه و عوامل تاثیر گذار در آن و نیز بررسی و تجزیه وتحلیل فنی و کارشناسی عوامل کلیدی، قبل از اجرای هر پروژه میزان سوددهی آنرا به حداکثر رسانیده و مدیریت را در رسیدن به اهداف زمانی و اقتصادی پروژه یاری می دهد .دراین راستا استفاده از تکنولوژی نوین در روشهای اجرایی و نیز کاستن از عوامل بالقوه ریسک جزو اهداف اولیه مدیران پروژه  می باشد . بنابراین این سوال ها مطرح می شودکه :

  • چه روش یا چه نوع تکنولوژیی برای اجرای پروژه بهترین روش میباشد ؟
  • چگونه می توان خطر را برای سرمایه با ارزش نیروی انسانی مشغول به کار، به کمترین میزان رسانید ؟
  • بیشترین میزان سود با توجه به تمامی جنبه های اجرایی چگونه حاصل می گردد ؟

بررسی دقیق مزیت های استفاده از قالب های مدولار جدید پلاستیکی در کاهش رسیک و افزایش سوددهی پروژه ها و مقایسه آن باروشهای سنتی قالب بندی .

در اجرای قالب بندی سازه های بتنی موارد زیر از اهمیت بالایی برخوردار هستندکه برآیند مزیت های یک سیستم قالب بندی می تواند ارجهیت استفاده از آن را برای مدیریت پروژه توجیه نماید . این عوامل عبارتنداز :

  1. وزن قالب
  2. سرعت ونحوه به هم متصل شدن
  3. سرعت ونحوه از هم جدا شدن
  4. سرعت و زمان بین بازکردن وبستن مجدد قالب و تجهیزات مورد نیاز
  5. میزان تجهیزات و متعلقات سیستم قالب بندی
  6. سرعت و نحوه حمل ونقل
  7. میزان ازهم جدا شدن و ابعاد کوچکترین قطعه قابل حمل
  8. الزامات نگهداری
  9. روش جدا شدن از بتن و مواد جداکننده
  10. روش نگهداری و آماده سازی برای استفاده مجدد قالب ها
  11. قیمت محصول
  12. استفاده بصروت نمایان

 

برتریهای استفاده از سیستم قالب بندی با قالب های مدولار پلاستیکی عبارتند از :

سرعت اجرایی فوق العاده :

وزن این قالب ها در پانل به ابعاد 120*60 استاندارد 11 کیلو گرم می باشد . این وزن معادل نصف وزن قالب فلزی است . این وزن کم باعث می شود در هر سه مرحله بستن ، بازکردن و زمان انتظار بین این دو مرحله نیازی به جرثقیل نبوده و قالب ها براحتی توسط نیروی کار بسته ، باز و به قسمت های دیگر سازه منتقل شوند .

روش اتصال وباز وبست قالب ها توسط یک اهرم بسیار سبک پلاستیکی و چرخش 90 درجه این اهرم در سوراخهای استاندارد تعبیه شده در قالب های میباشد . این اختراع سرعت اجرای قالب بندی را در مقایسه با سیستم اتصال پین وگوه به نصف کاهش می دهد .

بتن به پلاستیک نمی چسبد ، به همین دلیل نیازی به هیچگونه مواد جداساز یا چرب برای جلوگیری از چسبندگی بتن به قالب های نمی باشد . این امر باعث صرفه جویی در زمان وهزینه اجرای قالب بندی می شود .ضمنا زمانی نیز برای پاک کردن قالب ها مورد نیاز نیست و پس از باز کردن قالب ها بوسیله آب براحتی پاک شده و آماده استفاده مجدد هستند .

بدلیل وجود قیدهای طولی و عرضی بر روی بدنه اصلی قالب ، نیازی به متعلقات و ملحقات قالب بندی سنتی نبوده و کلیه قالب ها فقط بوسیله اهرم های دستی پلاستیکی و بولت ( میله مهاری )به یکیدیگر متصل شده ودر موارد معدودی از نگهدارنده های فلزی استفاده می شود .

میزان تجهیزات و متعلقات سیستم قالب بندی:

استفاده از ملزومات نگهدارنده قالب از قبیل سولجر و لوله در این سیستم نیاز نبوده و هزینه آنها صرفه جویی می گردد .ضمنا قطعات کوچکی برای اتصال قالب در سیستم های دیگر قالب بندی مورد نیاز است، از قبیل پین و گوه ، گیره لوله ، واشر و مهره خروسکی که امکان مفقود شدن آنها وجود  دارد و همیشه هزینه های هنگفتی بابت تعمیر و نگهداری آنها باید پرداخت گردد .بنابراین چون نیازی به خرید قطعات ریز و مختلف نمی باشد ، در این سیستم کلیه هزینه های فوق صرفه جویی شده و رقم کلی آن قابل ملاحضه می باشد .

میزان ازهم جدا شدن و ابعاد کوچکترین قطعه قابل حمل:

وزن زیاد قالبهای فلزی حتی نقل و انتقال کوچکترین قطعات رابا مشکل مواجه کرده و حمل ونقل آنها بوسیله جرثقیل اجتناب ناپذیر است در صورتی که کلیه قطعات قالب پلاستیکی کاملا قابل حمل بوده  و نیازی به جرثقیل جز در موارد معدود نمی باشد . کلیه قطعات قالب ستون ، دال و دیوار برشی به راحتی جداشده و حتی می توان چندین قطعه را باهم جدا نموده و به محل جدید حمل و درآنجا به سرعت نصب کرد .

الزامات نگهداری :

قالب های پلاستیکی باهزینه بسیار اندک توسط کارگران و بصورت دستی انبار شده و چون زنگ نمی زنند ، نمی پوسند و ترک برنمی دارند براحتی می توان آنها را در محیط های بسیار مرطوب یا بسیار گرم و خشک نگهداری نمود .حتی لازم نیست آنها را بطورمنظم چید .

روش جدا شدن از بتن و مواد جداکننده :

قالب های پلاستیکی نیازی به مواد جداساز ندارند و بتن براحتی از روی سطوح قالب پاک می شود ،در ضمن به هیچ               عنوان میلگردها و مقاطع فولادی در صورت استفاده از این قالب ها به روغن آغشته نشده ،چسبندگی میلگردها به بتن کاملا تامین شده ودر مقایسه باسیستم های قالب بندی فلزی و چوبی کیفیت اجرا ی بسیار بالاتری دارد  . این کیفیت بالا عمر مفید سازه در برابر عوامل تاثیر گذار را افزایش داده و ضمن حفظ سرمایه ملی از انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از تولید سیمان نیز جلوگیری می نماید .

استفاده از سطوح بتنی بصورت نمایان  :

بدلیل چسبندگی فوق العاده کم قالب ها به بتن در صورتی که نیاز به استفاده نمایان از مقاطع بتنی باشد ، می توان از سطوح سالم و زیبای بتنی بطور نمایان استفاده نمود و نیازی به اجرای نما نمی باشد ، این امر باعث صرفه جویی اقتصادی بسیار بالایی هم در خرید مصالح وهم در پرداخت دستمزد اجرای نما می شود  .  ضمنا این قالب ها دارای یکسری صفحه هنری بسیار زیبا با طرح های قلوه سنگ ، آجر و لاشه سنگ می باشد .

ایمنی بسیار بالا در زمان اجرا :

سبک بودن قالب های پلاستیکی موجب می شود نصب آن در کلیه مقاطع افقی و عمودی وحتی دال های بتنی به راحتی انجام گیرد .  این مورد مخصوصا در قالب بندی دال وسقف های بتنی ایمنی کارگران را بسیار بالا می برد زیرا امکان افتادن قالب و صدمه زدن به کارگران به حداقل رسیده و خطر سقوط از ارتفاع عوامل انسانی و نیز قالب بسیار کاهش می یابد .ضمنا آلودگی صوتی ناشی از به هم خوردن قالبها در پروژه های بزرگ هنگام باز کردن مقاطع بتن ریزی شده در این سیستم وجود ندارد .

در این سیستم بدلیل سبک بودن قالبها ضایعات وسایل قالب بندی به حداقل می رسد زیرا کارگران قالب ها را از ارتفاع رها نکرده و به راحتی حمل کرده ومی چینند .

علاوه بر کلیه موارد فوق بالارفتن سرعت اجرای پروژه مزایای بسیار دیگری از قبیل کاستن از هزینه های فرصت از دست رفته ، کم کردن دوره بازگشت سرمایه گذاری ، کم کردن هزینه های جاری اجرای پروژه و صرفه جویی در مصرف انرژی را نیز در پی خواهد داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.